Kada govorimo o znamenitostima ili atrakcijama Japana, brojni posjetitelji ‘Zemlje izlazećeg sunca’ uvijek ostanu zadivljeni ljepotom hramova, prekrasnim zen vrtovima ili slikovitim vidicima, ali rijetko tko bi očekivao da će isto divljenje izazvati i poklopci za šahtove.

Ono što je krenulo kao domišljati plan vlasti da se porezni obveznici aktivnije uključe u skupe projekte razvoja ruralne kanalizacije tijekom 1970-ih i 1980-ih preraslo je u turističku atrakciju i stvar građanskog ponosa.

Danas se svaki grad ili općina mogu pohvaliti svojim jedinstvenim dizajnom poklopca za šahtove, inspiriranim specifičnim regionalnim elementima, bilo da se radi o lokalnom cvijeću ili životinji, poznatoj znamenitosti ili festivalu, povijesnom događaju ili motivu lokalnog folklora.

Grad Matsumoto ponosno ističe jedan od svojih popularnih suvenira narodnog običaja, šarene temari lopte (ili ručne kuglice) koje su tradicionalni novogodišnji darovi roditelja djeci za sreću i zdravlje, a koristile su se i kao ukrasi te igračke.

Nagoya hvali čistoću svoje vode simbolom vodenih skakača iliti barskih skakalica (eng. water strider) – kukcem koji hoda po površini vode i zahtijeva najnetaknutije prirodne uvjete za preživljavanje.

Hirošima svojim poklopcima za šahtove odaje počast bejzbolskom timu, dok Osaka “pruža pogled” stanovnicima i turistima na svoj legendarni dvorac okružen trešnjinim cvjetovima.

Prisutnost tematskog parka Sanrio Puroland, gdje možete upoznati Hello Kitty i druge svjetski poznate Sanrio likove, omogućuje gradu Tama da polaže pravo na Hello Kitty, a poklopci s temom Pokémona mogu se pronaći od Tokija do Okinawe.

Većina tih japanskih umjetničkih poklopaca za šahtove izrađeni su od monokromatskog čelika pa se uočavanje jednog od modela živih boja čini još uzbudljivijim za posjetitelje.

Pedesetak godina od njihova predstavljanja javnosti nastala je jedna čitava supkultura.

Veteran entuzijast Shoji Morimoto skovao je izraz “šahtaši” kako bi opisao ljude koji sudjeluju u ovom “lovu na blago za odrasle” (tj. potrazi za jedinstveno dizajnirani poklopcima).

Njegov kolega Remo Camerota dokumentira svoju opsesiju u Drainspottingu (jasna aluzija na Trainspotting op.aut.), što se definira kao “akt traženja jedinstveno dizajniranih poklopaca šahtova diljem japanskih gradova”.

O popularnosti ove službeno odobrene ulične umjetnosti svjedoče i “Japansko društvo ljubitelja šahtova”, kao i godišnji summit o šahtovima te mnoštvo kolekcionarskih kartica za razmjenu (s prikazom poklopaca šahtova) koje entuzijasti skupljaju i razmjenjuju po cijeloj državi!

ČINJENICE O JAPANSKIM POKLOPCIMA ZA ŠAHTOVE:
★ Oni su bili način da Japan nakon Drugog svjetskog rata proširi svjesnost i važnost svog novog projekta kanalizacijskog sustava.
★ Grad Okinawa imao je prvi dizajnirani šaht 1977. godine. Na njemu su bile ribe.
★ Danas 95 % svih općina u Japanu ima posebno dizajnirane poklopce za šahtove.
★ Postoji više od 12.000 različitih dizajna poklopaca diljem Japana!
★ Dizajn na poklopcima predstavlja lokalnu kulturu, povijest, maskote ili sportske timove: stvari na koje su građani ponosni.

Podijeli sadržaj na društvenim mrežama!
Autor

Pričamo o fenomenima koje izazivaju ili uzrokuju urbane pojave u društvu, idejama koje prožimaju pop kulturu, tehnologiju, film, književnost, umjetnost, glazbu, dizajn...

Ostavi komentar