Ulična umjetnica Alessia Babrow tužila je Vatikan čija je državna agencija za numizmatiku i filateliju bez odobrenja iskoristila njezino umjetničko djelo na jednoj od svojih poštanskoj marki.
I već na prvi pogled jasno je da nema nikakve zablude ili konfuzije oko toga je li ili nije riječ o djelu mlade rimske umjetnice.
Babrow je svoj ulični rad temeljila na slici njemačkog slikara Heinricha Hofmanna iz 19. stoljeća koja prikazuje Isusa s raširenim rukama i aureolom oko glave, s tim da je svoju osobnu notu Alessia (o)stavila tako što je Isusu nacrtala srce na prsima i unutra njega napisala poruku “samo ga koristi”.
Svoje ulično djelo rimska je umjetnica 2019. godine nacrtala u blizini mosta Ponte Vittorio Emanuele II, koji povezuje povijesno središte Rima s Vatikanom, ali nikada nije očekivala da će upasti u oči crkvenim dužnosnicima.
Izgleda da je crtež ipak upao u oči crkvenim dostojanstvenicima, pa je za Uskrs 2020. godine filatelistički i numizmatički ured države Vatikan izdao posebnu poštansku marku na kojoj se nalazilo upravo street art djelo rimske umjetnice. Babrow je o spomenutoj marki prvi put doznala putem Instagrama.
“Nisam mogla vjerovati. Iskreno, pomislila sam da je to šala. Ali pravi šok je bio taj što od nekih organizacija ipak ne očekujete ovakve stvari”, rekla je Alessia Babrow kojoj Vatikan trenutno ne priznaje autorstvo slike iako priznaju da su vidjeli i fotografirali njezino ulično djelo.
Naime, direktor Vatikanskog filatelističkog ureda Mauro Olivieri navodno je uočio Isusa s porukom na prsima u blizini mosta Ponte Vittorio Emanuele II dok se vozio na svom mopedu. Časopisu Il Mio Papa” je rekao da se nakratko zaustavio pored ceste i bez obzira na trubljenje ostalih sudionika prometa, fotografirao taj ulični komad.
“Zakoni o autorskim pravima u Europi i SAD-u primjenjuju se na umjetnička djela i na otvorenom, baš kao i na slike, crteže ili bilo koje druge tradicionalnije ‘zatvorene’ medije. Ne postoji razlika u stupnju zaštite, a čini se da je Vatikan napravio prilično ozbiljnu grešku koristeći se njezinim radom bez dopuštenja”, rekao je Jeff Gluck, odvjetnik iz Los Angelesa koji pomaže uličnim umjetnicima da tuže korporacije koja koriste njihova djela bez odobrenja, piše ArtNet.
Prije nego što je poduzela pravne radnje, Alessia je poslala čak tri pisma tražeći od Vatikana da joj prizna autorska prava, a kada je pravdu potržila i u samom Vatikanu, ponudili su joj audijenciju kod pape i neke besplatne marke umjesto novčane odštete. Ništa od toga nije prihvatila.
Babrow sada traži odštetu od 130.000 eura, a cijeli će slučaj završiti na sudu koji je zakazao ročište tek za 7. prosinca. Vatikan spornu marku prodaje za 1,15 eura, a prvu nakladu je izdao u 80.000 primjeraka i navodno je cijela bila rasprodana, pa vi računajte.
Tužba talijanske artistice samo je novi pokušaj usred sve većih napora uličnih umjetnika da zaštite autorska prava na svoja djela. Banksy je 2019. godine pobijedio u slučaju protiv talijanskog muzeja koji je prodavao robu temeljen na njegovim djelima, no ove je godine doživio neuspjeh kada je Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo presudio da britanska tvrtka za čestitke smije koristiti njegov kultni rad ‘Bacač cvijeća’ jer “umjetnik koji se nije identificirao ne može zahtijevati zaštitu autorskih prava”.
Upravo je paralela s Banksyjem nešto što, kako sama kaže Alessia Babrow, obilježava njezin rad. Uličnom umjetnošću bavi od 2013. godine i rekla je da svoja djela obično ostavlja nepotpisanima.
“Smatram se mješavinom Marine Abramović i Banksyja. Barem su to napisali neki kritičari, i bez obzira je li to istina ili ne, polaskana sam!”, rekla je Babrow napominjući kako je (svima) poznato da dopušta korištenje svog djela besplatno, ali ne bez dopuštenja.
“Tužba protiv Vatikana zapravo nije bila dio mojih planova, ali nažalost, sada je ova priča veća od mene”, zaključila je Alessia.