Nekako u fotofinišu uspjeli smo posjetiti izložbu Johna Feknera u Ljubljani. Radi se o američkom umjetniku sa kojim se autor ovih redaka prvi puta susreo ranih devedesetih u knjizi Johannesa Stahla; An der Wand (1989) a koja govori u povijesti graffita i koja je do danas jedna od opsežnijih publikacija na tu temu. John Fekner je u knjizi predstavljen sa svojim radovima društveno političkog aktivizma, odnosno umjetničkim intervencijama pisanja šablonama na potpuno zapuštenim ulicama Queensa i Bronxa tada u New Yorku.

Iz priopćenja za javnost uz otvorenje izložbe u ljubljanskoj Galeriji Šibica navedeno je  da se  Fekner smatra jednim od “poznato-nepoznatih” umjetnika koji su kasnih 1970-ih i 1980-ih djelovali u New Yorku. Bio je dio živahne umjetničke scene tog vremena i izlagao je s Donom Leichtom, Keithom Haringom, Davidom Wojnarowiczem, Jenny Holzer i drugima.

FOTO: Urbano.HR & Pressrelease Galerije Vžigalica

Feknerova retrospektivno-dokumentarna izložba „Just John … And So On“ u Galeriji Šibica prvo je samostalno predstavljanje njegove umjetnosti u javnoj ustanovi koja se, zanimljivo, nalazi nedaleko od rodne kuće umjetnikova oca Ivana Feknera, rođenog 1909. godine u Karlovškoj ulici u Ljubljani.

Izložba  Just John … And So On otkriva raznolike slojeve Feknerove 60-godišnje, bogate, ali zanemarene, umjetničke ostavštine. Godine 1950. rođeni umjetnik iz New Yorka uglazbio je svoju urbanu poeziju, a potom riječi pretočio u oštre javne fraze, koje su u novinarskoj tipografiji preplavile u obliku grafita zgrade propadajuće metropole koju je počela gutati gentrifikacija. Bio je dio živahne njujorške umjetničke scene kasnih 1970-ih i 1980-ih te je imao umjetnički studio u P.S.1 s Donom Leichtom, s kojim je oslikavao karakteristične motive računalne igrice Space Invaders davne 1982. godine.

FOTO: Urbano.HR & Pressrelease Galerije Vžigalica

Bilo pojedinačno ili u suradnji, Fekner nikada nije ograničio svoj rad na jednu umjetničku formu, već se bavio različitim disciplinama, slobodno prelazeći između poezije, glazbe, slikarstva, uličnih akcija i digitalnih videa. Na primjer, Feknerove graffiti urbane akcije pod nazivom „Znakovi upozorenja“ ( Warning Signs ) iz 1970-ih, ne samo da su zabilježile opasno propadanje New Yorka, već su i zasijale novonastalu kulturu hip-hopa kroz početke Street arta.

U svijetu opsjednutom tehničkim vizualima, Fekner se nastavlja baviti suvremenim temama poput kontrole masovnih medija, digitalne ovisnosti, korporativne pohlepe i kemijskog uništavanja okoliša, istovremeno podižući svijest javnosti o autohtonim narodima koji su raseljeni i izbrisani iz šireg New Yorka područje.

Unatoč svoj svojoj umjetničkoj prisutnosti, Fekner je svojom voljom ostao više-manje anoniman. Upravo takav je John – Samo John … I tako dalje*.

*Naslov izložbe proizašao je iz uobičajenog kolokvijalizma da se ono što je rečeno završava s “… i tako dalje”, kako bi se sugeriralo što bi se još moglo reći o pojedinoj temi ili čitalo neizrečeno.

Nažalost, prilično smo kasno saznali za izložbu te vam možemo ponuditi neke od fotografija koje smo napravili prilikom posjete izložbi koja je održana od 10.12.2024. do 19.01.2025.

Tekst i foto: Urbano.HR & Pressrelease Galerije Vžigalica

Podijeli sadržaj na društvenim mrežama!
Avatar photo
Autor

Pričamo o fenomenima koje izazivaju ili uzrokuju urbane pojave u društvu, idejama koje prožimaju pop kulturu, tehnologiju, film, književnost, umjetnost, glazbu, dizajn...

Ostavi komentar