Prošli smo tjedan posjetili grad kulture i umjetnosti – Leipzig. Teško da se neki od gradova Europe mogu poistovjetiti s muzičkim naslijeđem grada poput ovog, ali nije samo muzika ono po čemu znamo Leipzig.
Tu je poznati lajpciški sajam i njegova trgovačka povijest tako vidljiva u pasažima historijskog centra grada. Tu su i bezbrojne trgovine finom robom, restorani i galerije na koje smo non-stop nailazili. Obilaskom grada sa lokalnim vodičem prošli smo kroz zgradu Sveučilišta i potpuno slučajno naišli na izložbu koja kao da je upravo nas tražila.
STREETWISE – Šablonski graffiti na Sveučilištu
Na prvi pogled bilo je jasno da je tema izložbe predmet našeg interesa, ali kad smo pomnije provjerili o čemu se radi, sreći vašeg novinara nije bilo kraja. S padom berlinskog zida i spajanjem istočne i zapadne njemačke, u Leipzigu 1991. godine organizirano je umjetničko događanje čije smo odjeke imali prilike vidjeti upravo tijekom posjete ovom gradu. Radi se o izložbi STREET WISE koja pokriva umjetnost graffita u šablonama i događaju koji se dogodio 1991. na lajpciškom sveučilištu i ulicama grada.
El Assiston i Epsylon Point na ulicama Leipziga. Foto sa izložbe.
Inicijatori projekta bili su umjetnici Ralf Jesse i Hans-Peter Dürhager iz Kölna, koji su se sa svojom idejom obratili Raineru Behrendsu, kustosu i voditelju Sveučilišne umjetničke zbirke. Neposredno nakon ponovnog ujedinjenja Njemačke, kustos Behrends i uprava Sveučilišta bili su otvoreni za suradnju te su smatrali da uzbudljiva, nekonformistička i šarena umjetnost treba oživjeti sivi, nekadašnji socijalistički kampus.
U rujnu 1991., tri su dana (a na ulicama noću) dvadesetak umjetnika iz Francuske i Njemačke oslikavali i radili sa šablonama u dvorištu Sveučilišta svoje umjetničke radove.
Rezultat je bilo oko 150 radova na mobilnim panoima, od kojih su se neki sastojali od više elemenata, a koji su odmah postavljeni u hodnicima, učionicama i stubištima sveučilišne seminarske zgrade.
Naziv te umjetničke akcije bio je “galerie éphémère” što znači “prolazna galerija” ili “galerija mušica” i aludira na kontradikciju između obično kratkog vijeka trajanja stencil ( šablonskih) grafita u urbanim prostorima i trajnosti galerije. Uz pozvane domaće umjetnike, gosti ovog jedinstvenog umjetničkog događanja bili su francuski umjetnici poput Blek le Rat, Epsylon Point, Jef Aérosol, Miss. Tic, MPaget i drugih, a poseban gost koji nije bio na službenom popisu sudionika, već je isključivo radio na ulicama – bio je Gérard Zlotykamien, jedan od pionira ulične umjetnosti.
Gérard Zlotykamien na ulicama Leipziga 1991. Foto sa izložbe.
Svoje figurativne zidne crteže, poprskane crnom, bijelom ili crvenom bojom (i bez upotrebe šablona), naziva “les éphémè “, efemernim u znak sjećanja na žrtve holokausta i atomskog bombardiranja Hirošime. Kao mjesta za njegove visoko stilizirane figure, preferirao je negostoljubive prostore i zidove koji su nosili tragove propadanja i razaranja. Uz Blek le Rata, Zlotykamien je bio možda i najveće ime ovog umjetničkog događanja.
Tada u Leipzigu, ulična umjetnost prije i nedugo nakon ponovnog ujedinjenja bila je rijetkost. Potraga za stencil ili pochoir umjetnicima stoga nije bila potraga za pripadnicima etablirane scene grafita, a za pozvane umjetnike rad sa sprejevima i šablonama bila je novost. Ideja organizatora bila je „zaraziti“ ih ovom umjetničkom formom.
Gudrun Petersdorff
To je dovelo do živahne razmjene s već etabliranim francuskim i zapadnonjemačkim stencil umjetnicima koji su radili u sveučilišnom dvorištu. Iako su samo neki od gostiju imali akademsko obrazovanje, svi umjetnici iz Leipziga studirali su na Umjetničkoj akademiji u Leipzigu (Hochschule für Grafik und Buchkunst, HGB). S vremenom su razvili vlastite inovativne oblike izražavanja i načine korištenja šablone. Ono što upada u oči je sklonost apstraktnim kompozicijama i velikim formama. Iako su leipziški umjetnici doista bili “zaraženi” šablonama, nitko od njih nije krenuo u karijeru uličnog umjetnika.
Docteur Table i umjetnička grupa Tabot Velud
Djelovanje umjetnika nije bilo ograničeno na autorizirane akcije. Danju su radili u dvorištu Sveučilišta, a noću su djelovali na ulicama Leipziga. Jedno od djela tada naslikanih na ulicama bila je i Blek le Ratova „Madonna s djetetom“.
Blek le Rat, Madonna s djetetom na ulici u Leipzigu. Foto: Screenshot s priloga Deutsche Welle
VIDEO: https://www.dw.com/en/the-madonna-graffiti-in-leipzig/video-16879282
Naslikana je na zidu zgrade u Karl-Liebknecht-Strasse 7 i posveta je Sybille, umjetnikovoj budućoj supruzi, a djelo je ponovno otkriveno ispod sloja postera 2012. godine. U međuvremenu je obnovljena i danas je zaštićeni povijesni spomenik. Tada možda za neke vandal a danas priznati umjetnik, Blek le Rat je apsolutna legenda ulične umjetnosti koje često spominje i najpoznatiji street artist Banksy i navodi ga kao svojeg uzora.
Blek le Rat
Na izložbi „Streetwise“, izloženi su odabrani radovi nakon dugotrajnog skladištenja zbog obnove seminarske zgrade, a prikazuje radove nastale za vrijeme umjetničke akcije “Galerie éphémère” 1991. PredstavIjeno je pedesetak odabranih radova naslikanih u tom periodu, a izložbu možete razgledati u Novom Augusteumu na Augustusplatzu do 20. srpnja 2024.