Prepoznatljiva pumpa Viktorija zdenac, koju Zagrepčani od milja zovu Željezni Francek, nekad je korištena za potrebe brojnih zagrebačkih domaćinstava, ali je s vremenom izgubila svoj sjaj i funkciju.
Postala je simbol nekih davnih vremena, samo sentimentalna vrijednost za glavni grad, zagrebačku povijest i same Zagrepčane. Zapuštene i prepuštene zaboravu, javne pumpe iliti slavine u ruke je uzela ekipa okupljena oko umjetničkog kolektiva “Pimp My Pump” koja je ozbiljno pozabavila njihovom obnovom.
Iako su i dan danas dostupne za korištenje na javnim površinama, veliki dio Željeznih Franceka izgubio je svoju osnovnu funkciju nakon što ih je grad isključio iz upotrebe, a na taj problem htio je ukazati projekt “Pimp My Pump” koji je krenuo 2014. godine.

FOTO: Mario Kojundžić
Idejni tvorac i začetnik bio je Boris Bare, koji je pozvao svoje prijatelje da oslikaju više od 100 neiskorištenih javnih pumpi za vodu rasprostranjenih po cijelom Zagrebu. Tako je nastao projekt “Pimp My Pump” kojeg sačinjavaju Boris Bare, Robert Ljubanović Kustos, Ninoslav Pirš, Bernard Radić i Željko Rus.
Nakon što je Grad Zagreb isključio većinu javnih pumpi za vodu, ovaj je umjetnički tim uzeo stvari u svoje ruke i oslikavanje im vratio prijašnji status te time ponovno skrenuli pozornost na popularne Željezne Franceke.

FOTO: Mario Kojundžić
Na ovom projektu ekipa “Pimp My Pump” koristila se različtim idejama za oslikavanje, najčešće inspiriranim pop kulturom, glazbom, crtićima, filmovima, umjetnošću i lokalnim temama. O cijelom projektu razgovarali smo s osobom koja je sve pokrenula – Borisom Baretom.
Kako ste došli na ideju oslikavanju tih pumpi, javnih slavina?
“Kako sam odrastao na Trešnjevci, tako sam i gledao kao pumpe samo nestaju, dok mi jedan dan nije pala ideja na pamet da bi ih trebao početi oslikavati i tako je nastao Pimp my Pump projekt”, počeo je Bare.
Kada je oslikavanju krenulo, koliko je trajalo i koliko je soba radilo na tome, te kada ste završili?
“Projekt još traje, iako ne prijašnjim intenzitetom, ali recimo nedavno sam oslikao pumpu na Kustošiji. Aktivni smo bili nekih pet godina od 2014. U projekt je bilo uključeno tri ili četiri osobe, sve zavisi o kakvom se event radilo, a nekada je bilo uključeno i puno više”, dodao je ideni tvorac oslikavanja Željeznih Franceka.
Jeste li ostvarili ono što ste zamislili na početku projekta, kakve su bile reakcije?
“Samim time što su ih Grad Zagreb i Vodovod počeli vraćati na mjesta gdje su prije bile postavljene pumpe, smatram da smo uspjeli u projektu. Lijepo smo se zabavili, a i reakcije ljudi su uglavnom bile pozitivne”, zaključio je Boris Bare.

FOTO: Mario Kojundžić
I doista, nakon što su lokalne vlasti odlučile ponovno uključiti pumpe za vodu, “Pimp My Pump” je prestao raditi punim intenzitetom, postigavši svoj primarni cilj.
U suradnji s Turističkom zajednicom Grada Zagreba 2021. godine pokrenuta je nova serija Pimp my Pump oslikavanja pumpi čije rezultate gledamo i danas.
Razgovarao: Mario Kojundžić
Projekt je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.