Imali smo sreće posjetiti ovu izrazito posjećenu izložbu u okviru Art & Place konferencije u Saarbrückenu, koja se bavi premoščivanjem jaza između street arta i suvremene umjetnosti te uz stručno vodstvo kustosa izložbe, dr. Ulricha Blanche produbiti znanja na temu graffita i street arta.
Povijesni muzej Saar predstavlja izložbu pionirskih djela iz ranih dana američke i europske ulične umjetnosti i povijesti grafita. Glavni fokus je na ranim ilegalnim djelima te s ovim povijesnim pristupom i vizualno zapanjujućom, impresivnom prezentacijom, izložba u Povijesnom muzeju Saar prva je takve vrste u svijetu.
Izlošci su ključna djela i rijetkosti koji nikada prije nisu bili izloženi. Sva su stvorena ilegalno – tj. bez autorizacije i bez ikakve komercijalne namjere – za uličnu publiku. Ovaj izbor od 120 umjetnika iz više od desetak zemalja rezultat je napornog rada i dugotrajnog istraživanja organizatora izložbe. Njihova djela nikada nisu bila namijenjena muzeju i zato – uz samo nekoliko iznimaka – nisu sačuvana u originalu. Unatoč tome, Povijesni muzej Saar uspio je pronaći neke originale i dopremiti ih u Saarbrücken. Najdalje je stigla posuđena zbirka iz Kalifornije.

Izložba započinje pionirskim radovima Brassaïja, vrlo cijenjenog fotografa i Picassovog suradnika. Brassaï je bio jedan od prvih umjetnika koji grafite nije smatrao samo spontanom varijantom ulične umjetnosti. Prepoznao ih je kao važan oblik umjetničkog izražavanja koji je vrijedan dokumentiranja i predstavljanja u galerijama. Njegove fotografije grafita, prvi put izložene u Stuttgartu 1960. godine, predstavljaju značajnu prekretnicu u percepciji i prepoznavanju ove umjetničke forme. Što se tiče sadržaja, izložba završava 1995. godine, godinom u kojoj su se Banksyjeva rana djela pojavila u Engleskoj.

Jedna od nama najzanimljivijih dimenzija izložbe je njen kritički pristup pitanju legalnosti. Organizatori ne romantiziraju vandalizam, ali postavljaju ključno pitanje: Tko ima pravo definirati što je umjetnost, a što vandalizam? Kroz panel-rasprave i filmske projekcije koje imamo prilike čuti i vidjeti na Art & Place konferenciji, posjetitelji su pozvani da razmisle o granicama kreativne slobode u javnom prostoru.

“Illegal” nije samo retrospektiva – ona je dokaz trajne snage street arta kao pokreta koji i danas inspirira nove generacije. Do kraja godine, dok bude otvorena u Saarbrückenu, ova izložba bit će važna destinacija za sve one koji žele razumjeti kako je umjetnost s ulica postala jedan od najutjecajnijih kulturnih valova modernog doba. Kao što jedan od natpisa na izložbi kaže: ”Nismo bili tu da ukrašavamo zidove – bili smo tu da promijenimo svijet.”
O autoru izložbe:
U dr. Ulrichu Blanchéu izložba ima poznatog i traženog stručnjaka za ovu temu kao kustosa. Istražuje uličnu umjetnost već 17 godina, privatni je predavač na Sveučilištu u Heidelbergu i redovito daje intervjue u međunarodnim medijima. Projekt je proveo Historisches Museum Saar.

Uz izložbu, prestižna izdavačka kuća Hirmer Verlag objavila je bogato ilustriranu popratnu knjigu. Iako nije bila sama sebi zamišljena kao cilj, niti deklarirana kao cilj prije događaja, izložba i katalog pripovijedaju povijest ulične umjetnosti i grafita koja je više internacionalna.
Tekst i foto: Urbano.HR / Krešimir Golubić
