Imali smo sreće posjetiti ovu izrazito posjećenu izložbu u okviru Art & Place konferencije u Saarbrückenu, koja se bavi premoščivanjem jaza između street arta i suvremene umjetnosti te uz stručno vodstvo kustosa izložbe, dr. Ulricha Blanche produbiti znanja na temu graffita i street arta.

Povijesni muzej Saar predstavlja izložbu pionirskih djela iz ranih dana američke i europske ulične umjetnosti i povijesti grafita. Glavni fokus je na ranim ilegalnim djelima te s ovim povijesnim pristupom i vizualno zapanjujućom, impresivnom prezentacijom, izložba u Povijesnom muzeju Saar prva je takve vrste u svijetu.

Izlošci su ključna djela i rijetkosti koji nikada prije nisu bili izloženi. Sva su stvorena ilegalno – tj. bez autorizacije i bez ikakve komercijalne namjere – za uličnu publiku. Ovaj izbor od 120 umjetnika iz više od desetak zemalja rezultat je napornog rada i dugotrajnog istraživanja organizatora izložbe. Njihova djela nikada nisu bila namijenjena muzeju i zato – uz samo nekoliko iznimaka – nisu sačuvana u originalu. Unatoč tome, Povijesni muzej Saar uspio je pronaći neke originale i dopremiti ih u Saarbrücken. Najdalje je stigla posuđena zbirka iz Kalifornije.

FOTO: Krešimir Golubić

Izložba započinje pionirskim radovima Brassaïja, vrlo cijenjenog fotografa i Picassovog suradnika. Brassaï je bio jedan od prvih umjetnika koji grafite nije smatrao samo spontanom varijantom ulične umjetnosti. Prepoznao ih je kao važan oblik umjetničkog izražavanja koji je vrijedan dokumentiranja i predstavljanja u galerijama. Njegove fotografije grafita, prvi put izložene u Stuttgartu 1960. godine, predstavljaju značajnu prekretnicu u percepciji i prepoznavanju ove umjetničke forme. Što se tiče sadržaja, izložba završava 1995. godine, godinom u kojoj su se Banksyjeva rana djela pojavila u Engleskoj.

FOTO: Krešimir Golubić

Jedna od nama najzanimljivijih dimenzija izložbe je njen kritički pristup pitanju legalnosti. Organizatori ne romantiziraju vandalizam, ali postavljaju ključno pitanje: Tko ima pravo definirati što je umjetnost, a što vandalizam? Kroz panel-rasprave i filmske projekcije koje imamo prilike čuti i vidjeti na Art & Place konferenciji, posjetitelji su pozvani da razmisle o granicama kreativne slobode u javnom prostoru. 

FOTO: Krešimir Golubić

“Illegal” nije samo retrospektiva – ona je dokaz trajne snage street arta kao pokreta koji i danas inspirira nove generacije. Do kraja godine, dok bude otvorena u Saarbrückenu, ova izložba bit će važna destinacija za sve one koji žele razumjeti kako je umjetnost s ulica postala jedan od najutjecajnijih kulturnih valova modernog doba. Kao što jedan od natpisa na izložbi kaže: ”Nismo bili tu da ukrašavamo zidove – bili smo tu da promijenimo svijet.”

O autoru izložbe:

U dr. Ulrichu Blanchéu izložba ima poznatog i traženog stručnjaka za ovu temu kao kustosa. Istražuje uličnu umjetnost već 17 godina, privatni je predavač na Sveučilištu u Heidelbergu i redovito daje intervjue u međunarodnim medijima. Projekt je proveo Historisches Museum Saar.

FOTO: Krešimir Golubić

Uz izložbu, prestižna izdavačka kuća Hirmer Verlag objavila je bogato ilustriranu popratnu knjigu. Iako nije bila sama sebi zamišljena kao cilj, niti deklarirana kao cilj prije događaja, izložba i katalog pripovijedaju povijest ulične umjetnosti i grafita koja je više internacionalna.

Tekst i foto: Urbano.HR / Krešimir Golubić  

FOTO: Krešimir Golubić
Podijeli sadržaj na društvenim mrežama!
Avatar photo
Autor

Pričamo o fenomenima koje izazivaju ili uzrokuju urbane pojave u društvu, idejama koje prožimaju pop kulturu, tehnologiju, film, književnost, umjetnost, glazbu, dizajn...

Ostavi komentar