Jeste li dosad čuli za dizajnersko-umjetnički dvojac Rocket & Wink iz Hamburga? Vjerojatno niste i vrlo vjerojatno ne biste ni sada da jedna zanimljiva ilustracija nije osvanula na stranicama Googlea. A upravo je to rad spomenutog dueta kojim je digitalni div odlučio (pro)slaviti “Litfaßsäule”.
Za one koji žive i djeluju u današnjem dobu digitalnog oglašavanja sam termin Litfaßsäule vjerojatno ne znači ništa, no riječ je o kultnim oglašivačkim stupovima koji su uveli revoluciju u marketinšku industriju. Ime su dobili prema čovjeku koji ih je osmislio – Ernstu Litfaßu, pa otud i ime “Litfaßsäule”.
I sad dolazimo do razloga zašto je Google odlučio obilježiti pojavu tih jednostavnih cilindričnih konstrukcija na pločniku – točno 1. srpnja 1855. godine fanfare su označile ‘otvaranje’ prvog takvog oglačivalkog stupa u Berlinu, na križanju Münzstraße i ulice koja je danas poznata kao Almstadtstraße.

Prije nego što je Ernst Litfaß došao na svoju genijalnu ideju u Berlinu je vladao kaos. Oglasi su bili polijepljeni po cijelom gradu, bez reda i poretka, od zidova do ograda i posvuda između njih. Taj nered jako je iritirao Litfaß, pa je ovaj pametni tiskar i izdavač predložio da se na najprometnije uglove i platoe Berlina postave oglašivački stupovi kao organiziranija alternativa dotadašnje reklamnom kaosu.

Oglašivački stupovi ili Morrisove stupove su cilindrične konstrukcije na pločniku s vanjskim karakteristikama karakterističnog stila koje se koriste u reklamne i druge svrhe. Česte su u cijeloj Njemačkoj i, naravno, u njegovom glavnom gradu Berlinu, gdje je 1855. bilo instalirano prvih 100 stupaca.
U glavnom njemačkom gradu je samo tijekom 1855. godine postavljeno prvih 100 stupova kao dio sustava za plaćeno oglašavanje i ubrzo su na ovim cilindričnim konstrukcijama osvanuli uredno složeni oglasi za kulturna događanja u kazališptima ili plesnim dvoranama. Ove neobične, tri metra visoke konstrukcije postale su iznimno popularne među građanima Berlina.
Tijekom sljedećih desetljeća “Litfaßsäule” su postali simbol Berlin, a danas se može pronaći preko 50.000 stupova diljem Njemačke od kojih većina i dalje praktično služe kao oglasni kanali za lokalne događaje. Doduše, neki su podlegli napretku tehnologije, pa su ih zamijenili noviji modeli, no nitko ne može osporiti činjenicu da i dalje zauzimaju posebno mjesto u srcu svih građana Njemačke.

I ujedno predstavljaju simbol koliko se industrija oglašavanja promijenila u ovih 165 godina. Gotovo je nevjerojatno koje se sve mogućnosti danas nude, a da ne govorimo o napretku tehnologije na tom području. Digitalno oglašavanje došlo je do toga da može ‘ciljati’ svakog pojedinačnog korisnika na mikro razini oglasa, čim pomisliš na proizvod on se pojavi pred tvojim očima. Dobro, možda malo pretjerujemo, ali želimo vam samo približiti gdje smo bili 1855. godine jer je i tada netko rekao da je to novi veliki korak u industriji oglašavanja. I gledajte gdje smo danas.