Ne tako davno hrvatsku kulturnu javnost iznimno je zaintrigirao pronalazak ranije nepoznatoga libreta Janka Polića Kamova, što ga je genijalni riječki književnik napisao za svoga brata Milutina Polića, a pronašao ga je i prije petnaestak godina objavio Nedjeljko Fabrio.
Zbog svoje tragične sudbine Milutin Polić nije uspio dovršiti operu na Jankov libreto, a danas je ostalo sačuvano samo nekoliko njegovih skica. Skladatelj i dirigent, također rođeni Riječanin, Zoran Juranić odlučio je pridonijeti uspomeni na braću Polić uglazbljivanjem pronađenog Kamovljeva libreta, sačuvavši u partituri i neke motive koje je Milutin uspio napisati.
Praizvedba opere dvojice Riječana, Juranića i Kamova, “Opera po Kamovu” na programu je riječkog HNK Ivana pl. Zajca u četvrtak, 20. svibnja 2021. godine s početkom u 19.30 sati
Izvedbom, u režiji Caterine Panti Liberovici, ravnat će autor, maestro Zoran Juranić. Predstava je dio programa Europska prijestolnica kulture – Rijeka 2020., no zbog epidemiološke situacije i lockdowna u travnju, praizvedba je morala biti odgođena za svibanj.
Tekst libreta Kamov je naslovio “Kad slijepci progledaju”, a napisan je prema sadržaju naturalističke drame “Slijepčeva žena” Marijana Derenčina, također rođenog Riječanina. Janko ga je napisao na zamolbu brata Milutina, s kojim je neko vrijeme početkom 1907. godine živio u Veneciji, gdje je Milutin studirao kompoziciju.
Libreto je koncipiran u deset prizora, a operi prethodi Prolog, praizveden na otvorenju Rijeke 2020, “Kamovljev Credo” u kojem se književnik razračunava s glavnim temama tadašnjega poetskog mainstreama – ljubavnim i nacionalnim zanosom, kao i površnošću socijalnih motiva.
“Prihvativši se zadaće da uglazbim libreto Janka Polića Kamova pisan za brata Milutina, nastojao sam izraziti kako britkost i izravnost Kamovljeva rimovanog teksta, tako i ozračje doba i stila u kojem bi – da ga je okrutna sudbina poštedila – Milutin Polić bio skladao svoju operu: zato sam u operu unio i dvije skice za to djelo pronađene u njegovoj ostavštini. Naravno, to ne znači da sam želio biti neka vrsta “restauratora”; što sam više ulazio u srž Kamovljeve dramatike osjećao sam sve snažnije poticaje za glazbenu nadgradnju koja bi bila dostojna tog gotovo ekspresionistički razbarušenog teksta. Iako su mnoga dramaturška rješenja u libretu plod genijalne intuicije, Kamov je znao uobličiti cjeline poput monologa, dueta ili ansambala koji sugeriraju zahvalne i zahtjevne pjevačko – scenske zadatke; u tom sam pravcu, vođen svojom stalnom ljubavlju prema izražajnosti opere kao vrhunske umjetničke forme, nastojao svojom glazbom držati korak s djelom riječkog genija”, kaže skladatelj i dirigent Zoran Juranić.
Ulogu Janka, pisanu za ženski glas, tumačit će proslavljena sopranistica Vlatka Oršanić dok će u ostalim solističkim ulogama nastupiti Goran Jurić (Pajo), Ivana Srbljan (Ana), Domagoj Dorotić (Ivo), Mojca Bitenc (Maja), svi četvero nekadašnji studenti primadone Oršanić, a uz njih i Robert Kolar u ulozi Roberta. U predstavi sudjeluje i djevojčica Cvita Vidučić.
Scenografiju i kostimografiju potpisuje Caterina Botticelli, oblikovanje svjetla Dalibor Fugošić, a video projekcije Valentina Volpi.